Het verhaal van Chatoui

Chatoui is/was mijn bedrijfsproject van 2008-2014. Ik wilde uitzoeken hoe het werkt om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Ik bedacht Chatoui: een merk gebaseerd op hergebruik en lokale productie bij verschillende sociale werkplaatsen in o.a. Amsterdam, Den Haag, Enschede en Middelburg.

Filosofie en inspiratie: nieuw leven voor afdankertjes

We bulken van de spullen in de Westerse wereld. Op elke zolder, in elke berging, in elke bedrijfsopslag liggen dingen te verstoffen. En er wordt ook heel veel zomaar weggegooid. Chatoui wilde laten zien hoe je met gevoel voor stijl kunt hergebruiken en upcyclen en hoe je grondstofverspilling tegengaat.

Activiteiten, projecten

Chatoui maakte onder eigen merk diverse limited editions i.s.m. jonge ontwerpers en uiteenlopende sociale producenten in Nederland. Dat varieerde van keukenschort, kussen en knuffel tot pannenlap, tas, slof en boxzak.

Chatoui had een eigen webshop, een Etsy-shop, een nieuwsbrief, een Twitter-account, een Facebook-pagina, een Pinterest-account en vele fans. Chatoui-producten stonden in bladen en kranten. Met Chatoui stond ik regelmatig op hippe marktjes in het land en in 2011 zelfs met een heuse eigen stand op de Woonbeurs in de RAI.

Conclusie na een paar jaar

Productie in Nederland is vrijwel onhaalbaar want schaars (weinig ateliers, bovendien ver van elkaar verspreid wat ook de voetafdruk groot maakte) en duur (Nederlands uurloon). Dat maakte de productie te intensief en te kostbaar, waardoor echte business niet haalbaar bleek. Ook het verwerken van gebruikt textiel, met name het reinigen, was een lastige factor. Daarom ben ik ermee gestopt.

Waar ik met het merk wel in uitblonk, was free publicity genereren in de media. Het hergebruikverhaal sprak vele mensen aan. Het was dan ook een fantastische leertijd hoe je een duurzaam merk of concept met een goede story neerzet.

Daarnaast heb ik ongelooflijk veel interessante en creatieve mensen leren kennen en een dijk aan ervaring opgedaan in ondernemen, sociale media, bloggen, contentstrategie en: marketing en sales. Want als je érgens wat van marketing en verkoop leert, is het van een eigen merk opzetten en je koopwaar online, maar ook letterlijk in een kraam of stand aan de man brengen. Ik kan je vertellen: een van de leukste dingen is af en toe op een markt staan! Lekker buiten, veel contacten, gesprekken met klanten, slimme aanbiedingen bedenken en een aantrekkelijke kraam inrichten… I love it!

Wat dat betreft kan ik het iedereen aanraden eens een dergelijk side-project te beginnen.

Chatoui bij een werkplaats in Amsterdam
Bij werkplaats Motifa (bestaat niet meer) in Amsterdam Geuzenveld. De vrouwen die daar werkten, maakten prachtige haaksels.

Inmiddels

Ben ik weer jaren en vele ondernemersprojecten verder, heb ik nog altijd mijn communicatiebureau KatCom (sinds 1993) en nieuwe bedrijfsprojecten zoals Avontuurlijk TuinierenDailygreenspiration en Verderland. Ehm… je ziet, ik kan het opzetten van duurzame initiatieven niet laten…

De kussens van verschillende textielrestanten waarmee we in 2011 op de Woonbeurs stonden. We waren bijna helemaal uitverkocht!
Het leuke is: ik zie ook nu meerdere merken van restanten leuke items sociaal produceren, heb ik toch ergens een zaadje geplant.
Ook fijn is dat een van de hergebruikbedrijven die tegelijk met mij startten, nog steeds bestaat: I-did.

Ondertussen zijn andere merken op basis van hergebruik en/of sociale productie ontstaan en ik hoop dat zij de barricades die ik heb ervaren wél weten te slechten.

Deze website houdt statistieken van uw bezoek bij. Wij gebruiken hiervoor Google Analytics, maar zonder persoonlijke gegevens door te geven. Geef hier uw keuze aan.